19 marca 2013

Muzyka miasta

Ile znacie utworów, których tytuły nawiązują do nazw miast? Jak się skupiłam nad tym pytaniem to od ręki byłam w stanie wymienić co najmniej pięć, po dłuższym zastanowieniu przypomniało mi się ich dużo, dużo więcej. Poniżej subiektywne zestawienie muzyki miejskiej.

 Moderat - BERLIN


Zaczniemy od mojego ukochanego miasta, czyli Berlina. Mimo, że nie jest to utwór bezpośrednio kojarzący mi się z tym miejscem (bo jest nim New Order - Blue Monday) to jednak trzeba oddać chłopakom z Moderata, że zawarli w tej melodii berlińską atmosferę.

Peter, Bjorn and John - AMSTERDAM

Kolejne wspaniałe miasto będące skupiskiem najróżniejszych nacji i kultur. Miejsce gdzie sex shopy sąsiadują z najstarszym, holenderskim kościołem doczekało się interpretacji na miarę swojej niebanalnej aury.

Warsaw -WARSAW

Formacja Warsaw, czyli Joy Division u swoich podwalin. Piosenka powstała z inspiracji utworem Davida Bowiego zatytułowanego nie inaczej jak Warszawa. Moja rodzinne miasto, więc i piosenka specjalna.

Caribou - ODESSA


W Odessie nigdy nie byłam, ale na Ukrainie już tak. Specyficzne miejsce, w którym o polskości można dowiedzieć się z płyt nagrobnych oraz od kwiaciarek sprzedających polne bukiety pod cmentarzem Orląt.
Nie wiem czy w Odessie panuje atmosfera, którą przedstawił Caribou, ale jeżeli tak to chce tam jechać jeszcze dziś!


Gil Scott-Heron & Jamie XX - NY IS KILLING ME


O Nowym Yorku powstało tak wiele utworów, że trudno by było je wszystkie przedstawić. Wybrałam dwa,  prezentujące zupełnie różne style muzyczne. Pierwszym jest duet nieśmiertelnego Gil Scotta Herona z producentem grupy The XX. Połączenie egzotyczne, ale muzyka sama się obroniła.


Burial - NYC


Drugim utworem jest produkcja Buriala, prezentująca melancholijny, ambientowo-dubstepowy klimat. Jest sennie i cudownie.

The Prodigy - JERICHO


Z Jerychem kojarzą mi się dwie informacje. Otóż jest to jedno z najstarszych miast świata, które bardzo mocno ulokowane jest w historii biblijnej. Mianem trąb jerychońskich określa się próbę zdobycia miasta przez Izraelitów. Dźwięk instrumentów skruszył mury. Tak więc i w kawałku Prodigy jest moc.

Mood - CINCINNATI


Na koniec trochę rapu. Jak każdy doskonale wie, raperzy znani są ze swojego lokalnego patriotyzmu i przywiązania do miejsca, w którym się wychowali. Utworów o tej tematyce można znaleźć bardzo wiele, różni je poziom, stylistyka, ale przekaz jest ten sam.

2 komentarze: